HOT!!!

Friday, March 11, 2011

cinta tak bersyarat 9



QYRINA mengekori langkah ‘suaminya’. Mulutnya mengomel tidak puas hati dengan perangai lelaki itu pagi ini. Manalah dia tahu dia perlu menggosok baju lelaki itu. semalam tidak pula lelaki itu memberitahunya. Alih-alih pagi ini dia bertanyakan hal itu. ingat aku ni orang gaji ke?
Dia menarik kerusi bersebelahan dengan lelaki itu. wajah mak mertuanya dipandang. Seram melihat wajah wanita elegan itu tanpa senyuman. Hai…mesti tak sukakan akulah tu. Bukan dia tidak dapat memahami penerimaan wanita itu tetapi wanita itu tidak bersalah. Anaknya yang buat hal. Ibu mana yang tak naik angin.
“ assalamualaikum mama, papa.” Qyrina melemparkan senyuman. Salamnya disahut. Nasib baik.
“ Rina hari ni kamu duduk rumah je.” Hampir tersedak dia. Wajah mak mertuanya dipandang. Kenapa ni?
“ Kenapa ma?” lelaki itu menyoal. Dia memandang wajah Riezq.
“ Mama takkan dera bini kau.”
“ Bukan macam tu ma. Rina kan kerja hari ni.” Perasaan Riezq jadi tidak enak. Dia memandang wajah mamanya yang tampak serius. Dia tidak mahu rahsianya terbongkar nanti. Dia tahu mamanya jenis yang serius dan Qyrina pula pasti tidak akan tahan dengan mamanya itu.
“ Tinggalkan rina dengan mama. Untuk hari ni je. Mama nak juga kenal dengan isteri kamu ni.” Pn. Sri Tengku zawiyah memandang wajah anaknya. Dia tahu anak lelakinya khuatir dia akan apa-apakan menantunya ini tetapi dia hanya mahu mengenali perempuan ini. Memang dia masih tidak dapat menerima menantunya tetapi dia tahu semuanya sudah berlaku.
“ Tak pe lah Rina, hari ni kamu cutilah. Riezq elok juga Rina temankan mama kamu. Lagipun kerja kat pejabat tu kamu masih boleh handlekan. Boleh Rina?” Tan Sri tengku Omar pula bersuara. Elok juga mereka saling mengenali. Fikirnya. Qyrina angguk perlahan. Dia tersenyum. Memang tidak ikhlas senyumannya itu. dia takut sebenarnya. Apa yang dia harus lakukan tanpa lelaki itu disisinya? Ya Allah selamatkanlah aku…. doanya didalam hati.

“ KALAU ada apa-apa call saya.” Dia teringat pesanan lelaki itu sebelum berangkat ke pejabat tadi. Dan kini dia hanya berdua dengan mama lelaki itu. Terasa sungguh janggal. Serba tidak kena rasanya. Ingin mendongak dia tidak berani. Apa yang harus dilakukannya? Dia berdehem. Cuba mencari keberanian. Kepalanya didongak.
“ Saya minta maaf.” Ucapnya. Wajah wanita itu dipandang.
“ Macam-mana kamu boleh kenal dengan Riezq?” soal Pn. Sri Tengku Zawiyah. Qyrina menelan liur. Otaknya tba-tiba gagal berfungsi. Apa yang harus dia katakan kepada wanita ini? Macam-mana kalau ceritanya dengan cerita lelaki itu bercanggah nanti? Kenapalah banyak sangat masalah…..
“ Sama macam yang Riezq beritahu mama.” Mungkin itu adalah jawapan yang boleh menyelamatkannya.
“ Riezq tak cerita apa-apa pun pasal kamu, Rina. Dia hanya cakap yang dia dah kahwin dengan perempuan yang bernama Rina. Itu je dan dia cakap yang kamu ni anak yatim. Mama nak tahu macam-mana kamu kenal dia dan apa motif kamu kahwin dengan dia?” anak mata qyrina dipandang.
“ Apa maksud mama?” soal Qyrina. Dia seakan-akan dapat membaca apa yang wanita itu ingin katakan sebenarnya.
“ Mungkin sebab Riezq kaya dan kamu rasakan yang Riezq lelaki yang tepat yang boleh menjaga kamu. Kamu sebenarnya bukan sayangkan dia tetapi hanya mahu menumpang kekayaan dia je kan.” Tekan wanita itu lagi. Qyrina terkesima. Sampai begitu sekali anggapan wanita itu. takut benar orang mempermainkan hati anak lelakinya.
“ Maaf mama. Mama silap. Masa Rina kenal Riezq, Rina tak tahu pun siapa dia sebenarnya. Siapa keluarga dia? Rina Cuma kenal dia je, ma. Rina tak pernah terfikir pun pasal harta keluarga dia. Memang Rina anak yatim tetapi Rina masih boleh bergantung hidup sendiri.” Maafkan Nia, bu. Nia tidak berniat untuk berbohong. Nia bukan anak yatim. Nia masih ada ibu. Tiba-tiba dia jadi sebak. Air matanya seakan-akan ingin mengalir tetapi ditahannya.
“ Rina ikhlas cintakan Riezq. Mugkin salah Rina terima lamaran dia dan berkahwin tanpa restu mama dan papa tetapi Rina tak boleh menolak sebab Rina dah sayangkan dia. Kalau mama rasa Rina tak layak untuk Riezq, mama boleh mintak Riezq lepaskan Rina” usai dia berkata begitu dia terus bangun meninggalkan Pn. Sri Tengku Zawiyah di situ. Ampunkan aku ya Allah kerana membohongi seorang ibu. Aku terpaksa. Air matanya jatuh. Dia benar-benar rasa bersalah. Hanya wajah ibunya yang terbayang diruang mata.

RIEZQ meletakkan briefcasenya di atas katil. Di pejabat lagi fikirannya resah memikirkan tentang perempuan itu. sebab itulah dia tergesa-gesa pulang tadi. Dan sekarang dia sedang melihat perempuan itu dengan selambanya sedang membaca majalah.
“ Mama nak apa?” soalnya sambil menatap wajah Qyrina. Dia menutup majalah tersebut dan meletakkan di atas meja solek.
“ Dia Cuma nak tahu pasal kita je. Macam-mana kita kenal.”
“ Habis tu awak cakap apa?” soalnya tak sabar-sabar.
“ Tak cakap apa-apa pun. Saya tak tahu nak reka cerita apa. En. Riezq pun tak beritahu saya apa-apa. Mama En. Riezq tak sukakan saya. Dia rasa saya pandang harta en. Riezq je. Itu yang dia cakap tadi.” Ujarnya. Riezq mengeluh. Memang dia dah agak. Mama memang prejudis dengan orang yang tak setaraf dengannya.
“ Apa kata kita bercerai? Maksud saya awak lepaskan saya sebab mama awak yang lebih penting.”
“ Tak boleh. Kita baru je kahwin takkan dah nak buat cerita bercerai pulak.” Riezq menggeleng-geleng.
“ hah satu lagi jangan berencik dengan saya kat rumah. Ni bukan pejabat. Susah kalau mama atau sape-sape yang dengar nanti.” Qyrina mengangguk.
“ Saya rasa kalau bercerai tu lebih baik. Mama awak takkan nak marah awak sebab dia tak suka dengan perkahwinan ni. Mungkin dia akan lebih gembira lagi lepas dengar berita ni. Tadi pun saya dah beritahu dia yang awak boleh lepaskan saya. Demi dia.” Ujar qyrina.
“ Erm nantilah saya fikirkan. Awak ada berborak dengan mama saya ke lepas tu?” soal lelaki itu. Qyrina menggeleng.
“ Saya nak mandi kejap. Lepas ni kita turun sama-sama.” Ujar Riezq. Dia mencapai tuala yang tersangkut.
“ Jangan skodeng saya pulak.” Ujarnya dan terus berlalu tanpa sempat Qyrina membalas.
“ Ingat aku pelahap sangat nak skodeng kau mandi.” Bebelnya sendiri. Dia mencapai majalah tadi sementara menunggu lelaki itu selesai mandi. Otaknya ligat memikirkan apa yang terjadi selepas ini. Adakah semuanya akan berjalan seperti yang di rancang?







WAJAH Ryzal yang serius dihadapannya dipandang. Dia menggelengkan kepalanya berkali-kali. Cadangan Ryzal dirasakan tidak masuk akal dan dia tidak boleh menerimanya.
“ Aku rasa ini yang terbaik Riezq. Kau duduk sebilik dengan Rina padahal kau dengan dia belum kahwin lagi. Memanglah semua orang fikir kau dengan dia dah kahwin tapi hakikatnya tak. Takkan kau tak tahu godaannya besar bila lelaki dengan perempuan berdua-duaan ni. Memanglah kau cakap kau tak tidur dalam bilik tu tapi sampai bila?” terang Ryzal. Wajah gelisah sahabatnya itu dipandang.
“ Sebab tu lah aku nak pindah. Senang sikit nanti.” Ujarnya. Ryzal menggeleng.
“ Lagi bahaya macam tu. Aku rasa kau dengan Qyrina kena kahwin betul-betul. Kau bincanglah dengan dia nanti.” Ryzal amat pasti cadangannya itu akan menyelamatkan semua pihak. Dia juga merasakan gadis itu amat sesuai untuk dijadikan isteri dan Riezq tidak akan rugi.
“ Aku tak de perasaan pun kat dia, Zal. Dan dia pun sama. Aku kesian la nak buat macam tu kat dia.” Tuturnya. Dia tidak akan membuat hidup gadis itu huru-hara nanti. Dia juga kasihankan Rania Qyrina.
“ Cinta boleh dipupuk Riezq. Kau cubalah dulu. Kalau masing-masing tak boleh teruskan kau orang boleh bercerai. Tapi kau cubalah pikat dia. Lihat dia dari sudut yang berbeza. cinta boleh dipupuk Riezq.” Riezq mengeluh. Memang cinta boleh dipupuk tetapi hatinya tidak berniat untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah hanya sekali dia menderita kerana cinta. Dia tidak mahu lagi merasai semua itu.
“ Kau fikirlah dulu.” Ujar Ryzal dan berlalu dari biliknya. Dia menarik nafas. Apa yang harus dilakukannya? betul-betul berkahwin? Mahukah Qyrina menerima cadangan itu. sedangkan dia tahu gadis itu masih mengingati bekas tunangnya. Walaupun Qyrina tidak memberitahu tetapi dia tidak buta melihatnya. Ketukan dipintu mematikan lamunannya.
“ Boleh saya masuk, encik Riezq?” gadis ini. Dia mengangguk lemah. Qyrina duduk di hadapannya.
“ Saya nak minta cuti. Boleh?” wajah lelaki itu dipandang. Harap-harap permintaannya diluluskan. Dia mahu melawat ibu di kampong. Mungkin minggu depan ibunya akan menjalani pembedahan. Dia mahu bersama ibunya.
“ Berapa hari?” soalnya. Wajah suci gadis itu dipandang. Qyrina memang cantik. Tiada apa yang kurang pada gadis ini. Wajahnya yang putih, matanya yang bundar cukup untuk menggetarkan hati lelaki yang memandangnya. Tetapi mengapa hatinya tidak terusik dengan wajah ini? Betulkah hatinya tidak pernah terusik?
“ Arghh….” Tanpa sedar dia menjerit kecil.
“ Kenapa encik Riezq?” soalnya takut-takut. Buang tabiat ke apa lelaki ni. Getusnya.
“ Tak ada apa-apa. Berapa hari awak nak bercuti?” soalnya kembali. Qyrina tersenyum. Tadikan aku dah cakap. Memang dah tak betul agaknya mamat ni.
“ Seminggu.” Ujarnya. Lelaki itu mengerutkan dahinya.
“ Nak buat apa cuti lama-lama?” soalnya pula.
“ Saya nak melawat ibu saya.” Ujarnya. Riezq merenung Qyrina. Dia mengerutkan dahinya. Otaknya sedang memikirkan sesuatu.
“ Saya pun kena ikut awak.” Ujarnya. Qyrina terkejut. Apesal lak mamat ni nak ikut aku?
“ Eh mana boleh nanti apa pulak kata ibu saya. Lagipun kenapa encik Riezq nak ikut saya pulak?” soalnya. Buang tabiat ke aku nak bawak kau balik.
“ Awak jangan lupa saya ni ‘suami’ awak cik Qyrina.” Ujarnya separuh mengejek.
“ Famili saya mana tahu tentang hal kitakan.” Dia memandang wajah Riezq. Kacak juga lelaki di hadapannya ini. Kenapa selama ini dia tidak perasan dengan semua ini? Baginya Riezq seorang lelaki yang egois dan dia tidak menyukai lelaki ini.
“ Tapi mesti family saya bertanya nanti. Dah jangan banyak soal. Saya akan ikut awak. Kalau tak awak takkan dapat cuti. It’s ok cik Qyrina?” lelaki itu tersengih. Qyrina mengetap bibir. Mamat sewel. Kutuknya di dalam hati. Rasa mahu diketuk kepala lelaki itu sekarang juga.

1 comment:

hai kekawan sume...
ape tunggu agi??
jom komen cite ni(suke/tak)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

oh my god...nufa makin tua but alhamdulillah umo makin pjg.TQ Allah

Daisypath Happy Birthday tickers