HOT!!!

Friday, March 11, 2011

cinta tak bersyarat 7



Rania Qyrina menggenggam erat kedua-dua belah tangannya. Dadanya dari tadi berdebar kencang. Dia tahu tindakan yang dilakukannya itu bodoh tetapi dia harus melakukannya demi ibunya. Dia tak boleh kehilangan ibunya.
Kerja yang diberikan langsung tidak dapat diselesaikan. Pintu biliknya di buka tanpa diketuk. Terjengul wajah Ryzal yang kelihatan serius.
“Awak sibuk ke ni?” soal Ryzal. Dia menggeleng. Tanpa dipelawa lelaki itu duduk di hadapannya.
“ Awak serius ke?” soal Ryzal. Rania qyrina mendongak. Matanya menikam anak mata Ryzal. Cuba memahami persoalan lelaki itu. kemudian dia menunduk setelah dapat menangkap maksud kata2 lelaki itu.
“ Ni bukan perkara main2 Qyrina. Awak dah fikir masak2? Saya tak nak awak menyesal nanti.” Ryzal memandang wajah sugul gadis itu.
“ saya serius en. Ryzal .” ucapnya. Ryzal mengeluh.
“ kalau awak perlukan duit awak boleh pinjam dengan syarikat. Walaupun awak pekerja baru saya boleh cuba tolong awak.”
Rania Qyrina menggeleng. Dia tahu sebagai pekerja baru dia tidak layak untuk memohon pinjaman. Apatah lagi jumlah yang diperlukannya agak banyak dan dia memerlukan duit itu dengan cepat.
“ saya dah fikir masak2 tentang hal ni. Kalau boleh saya harap en. Ryzal boleh tolong saya rahsiakan hal ni daripada keluarga saya dan sesiapa saja.” Ujarnya tegas. Ryzal terdiam. Wajah mulus gadis itu dipandang lagi.
“ kalau macam tu saya harap awak takkan menyesal. Ingat sekali awak melangkah awak takkan dapat berpatah balik lagi. ” ujar Ryzal dan berlalu. Dia hanya memandang kelibat lelaki itu yang semakin menjauh. Air matanya mengalir perlahan. Pantas diseka supaya tiada sesiapa yang melihat. Nia harus lakukan semua ni. Untuk ibu…..



PUAN SRI TENGKU ZAWIYAH melangkah bergaya memasuki pejabat suaminya. Dia membalas senyuman staf2 yang menyapanya. Tiba2 tubuhnya dilanggar seseorang. Walaupun tidaklah sekuat mana tapi cukup untuk menaikkan darahnya.
“ maafkan saya puan.” Ujar gadis itu. fail yang terjatuh dipungutnya.
“ awak ni buta ke? Lain kali jalan tu berhati-hati sikit.” Ujar wanita itu walaupun perlahan tapi cukup tegas. Dia menelan liur. Siapa pula wanita ini? Rasanya dia tidak pernah melihat wanita ini di sini.
“ kenapa awak pandang saya macam tu? Awak tak puas hati dengan saya ke?” soal Puan Sri tengku Zawiyah. Gadis itu cepat2 menggeleng.
“ tak ada mak cik eh, puan. Saya….” Ujarnya tergagap-gagap.
“ Awak ni budak baru ke? Saya tak pernah nampak sebelum ni.” Soal pn. Sri tg. Zawiyah lagi. Dia hanya mengangguk.
“ riezq ada?”
“ puan ni siapa?” soalnya.
“ dia ada ke tak?” ulangnya tegas. Dia menelan liur mendengar intonasi wanita itu. kepalanya mengangguk.
“ dah pergi buat kerja kamu. Ingat syarikat ni kamu punya boleh goyang kaki je.” Tambahnya sebelum berlalu. Dia mengerutkan dahinya mendengar kata2 wanita itu. sombong semacam je.
RIEZQ mendongak apabila mendengar pintu biliknya di buka. Wajah ibunya sedikit memeranjatkannya. Spontan dia berdiri. Tidak menyangka wanita itu akan menjenguknya di pejabat tanpa memberitahu terlebih dahulu.
“ macam tak suka je mama datang.” Ujar mamanya. Dia menarik kerusi dan duduk di hadapan anaknya.
“ kenapa tak beritahu nak datang?” soal Riezq.
“ Takkan nak jumpa anak sendiri pun kena buat temujanji dulu. Biasanya mama tak pernah buat temujanji pun.” Marah mamanya. Riezq hanya tersenyum.
“ Ada apa mama datang ni?” soalnya.
“ susah sangat nak jumpa kamu kat rumah sekarang. Terpaksalah mama cari sampai kat sini.” Wanita itu menjeling anaknya.
“ Biasalah mama sekarang ni Riezq sibuk sangat. Banyak kerja yang nak kena siapkan.” Dia memberi alasan. Berharap agar mamanya percaya.
“ Yer la tu. Bukan sebab kamu nak lari dari mama?”
Riezq berlalu ke arah tingkap. Membelakangkan mamanya. Tangannya mengusap rambutnya. Dia faham akan kata2 mamanya. Mamanya ingin mengetahui tentang hal tersebut. Apa yang harus dia katakana?
“ Sampai bila kami kena tunggu, Riezq? Mana perempuan yang kamu janji nak bawa balik tu? Atau selama ni kamu hanya berbohong dengan kami. Kalau mama dapat tahu kamu buat macam tu siaplah kamu. Mama paling tak suka orang yang menipu ni.” Ujarnya.
Riezq menelan liur. Dia menghadap mamanya. Bibirnya mengukir senyum. Dia mendekati mamanya. Bahu mamanya dipeluk.
“ Riezq takkan buat macam tu mama. Lagipun tak ada sebab Riezq nak berbohong ni. Mama jangan bimbang. Maybe hujung minggu depan Riezq bawak dia jumpa keluarga kita.okey mama?” dia bersuara lembut. Berharap agar mamanya bisa mengerti.
“ Kenapa mesti minggu depan? Mama nak minggu ni jugak.” Ujar Pn. Sri Tg. Zawiyah. Riezq mengeluh dengan sifat degil mamanya. Pelukan dibahu dilepas.
“ Ni mesti perempuan tu yang sengaja berlengah. Kenapa Riezq nak dengar cakap perempuan tu? Riezq sayang mama atau perempuan tu?” suara mamanya makin meninggi. Riezq menelan liur.
“ Riezq anak mama, dia lak isteri Riezq. Macam-mana Riezq nak pilih sebab dua2 penting bagi Riezq. Tapi mama tetap nombor satu di hati Riezq.” Riezq memancing mamanya. Segaris senyuman di bibir mamanya menenteramkan jiwanya.
“ mama nak jumpa dia minggu ni jugak. Titik.”
Puan Sri Tg Zawiyah berdiri. Dan berkira-kira untuk meninggalkan bilik anaknya.
“ Tapi ma…”
“ kali ni dengar cakap mama kalau Riezq taknak mama buat sesuatu yang Riezq tak suka.” Puan Sri Tg Zawiyah menarik tombol pintu. Namun tubuhnya hampir terjatuh dek rasa terkejut pabila ada seseorang di hadapannya.
“ Maaf.” Hanya itu yang terkeluar dari bibir Qyrina. Dia turut terperanjat melihat tubuh kaku di hadapannya itu
“ Awak lagi. Memang sengaja nak langgar saya ke?” bebelnya. Qyrina pantas menggeleng. Kehadiran Riezq menjadikannya makin gementar. Teringat akan permintaanya semalam.
“ hish malang betul.” Tambah wanita itu lagi.
“ Saya tak sengaja en. Riezq, puan.” Terangnya bersungguh.
“ mama dah lah,dia tak sengaja. Mama tak apa-apa kan.” Riezq cuba menenteramkan mamanya. Dia masak dengan perangai mamanya. Mudah marah walaupun hanya perkara kecil. Lagipun dia tidak mahu mamanya mengherdik menantunya itu. Belum apa2 sudah bermasalah.
“ Tadi dia dah langgar mama. Sekarang nak buat lagi. Pekerja baru kamu ke ni?” mamanya masih tidak berpuas hati. Qyrina hanya diam. Walaupun dia tidak berpuas hati dengan wanita itu tapi dia masih terkejut apabila mendengar lelaki itu membahasakan wanita tersebut mama. Maknanya wanita yang garang macam singa ini adalah ibu lelaki itu. dan wanita inilah yang harus dia bohongi. Oh tuhan. Dia beristigfar dalam hati.
“ Saya betul2 tak sengaja Pn. Sri. Saya baru nak ketuk pintu ni tadi tapi pintu ni dah terbuka. Saya pun terkejut juga.” Ujarnya lagi.
“ Kalau tak kau nak ketuk dahi akulah tadi?” mamanya makin geram. Riezq memandang wajah Qyrina mengisyaratkan gadis itu beredar. Dia tidak mahu suasana menjadi makin teruk pula.
“ Hah nak ke mana tu? Orang belum habis cakap lagi dah nak pergi.”
Langkah kaki Qyrina terhenti. Dia menelan liur. Tekaknya terasa berpasir. Dia tidak berani memandang wajah garang wanita itu.
“ Mama dahlah tu. Dia tak sengaja. Awak pergi lah dulu Qyrina. Saya akan uruskan semua ni.” Arahnya.
“ Kenapa Riezq nak bela sangat budak ni?” soal mamanya tidak berpuas hati.
“ Mama……”
“ Eh tunggu kejap. Apa nama budak ni?” soal mamanya. Wajah Riezq dipandang. Riezq mengerutkan dahinya. Apa kena mengena dengan nama pulak?
“ Apa nama kamu?” soal mamanya kepada Qyrina pula apabila pertanyaannya tadi tidak dijawab.
“ Rania Qyrina, Pn Sri.” Tuturnya perlahan.
“ Qyrina.. rina…” dia memandang wajah anak lelakinya. Riezq masih tidak dapat meneka maksud sebenar pandangan mamanya.
“ Dia ke?” soal Pn Sri Tg Zawiyah.
“ Dia apa?” soal Riezq bodoh. Kepalanya yang tidak gatal digaru.
“ Kalau macam tu saya pergi dulu lah Pn Sri, en. Riezq.” Qyrina bersuara. Rasanya tiada sebab lagi untuk dia menunggu di situ.
“ Kamu tunggu kejap.” Dia tidak jadi melangkah. Wajah wanita itu ditatap.
“ Ada apa lagi ni mama?”
“ Rina. Inikah perempuan yang kamu beritahu tu?” suara mamanya kedengaran tegas. Dia masih tidak dapat membaca maksud kata2 mamanya.
“ Perempuan mana ni mama?” rasanya dia tidak pernah memberitahu tentang gadis itu kepada mamanya. Otaknya bingung.
“ Isteri kamu.”
Gulp! Dia menelan liur. Wajah Qyrina yang turut terperanjat di pandang. Macam-mana mamanya boleh meneka sebegitu?
“ Patutlah kamu bela dia sangat rupanya dia isteri kamu, Riezq. ” pn. Sri Tg zawiyah kembali menapak ke dalam. Sementara Qyrina masih berada di luar dalam keadaan yang serba tidak kena.
“ Buat apa tercegat kat luar 2? Masuklah.” Qyrina memandang wajah riezq. Tidak tahu apa yang harus di lakukannya. Riezq mengangguk memberi keizianan pdnya. Perlahan-laham dia menapak masuk. Dadanya bedebar kencang. Dia harus kuatkan semangatnya demi ibunya yang tercinta. Walau apa yang terjadi dia tidak akan berganjak lagi.

No comments:

Post a Comment

hai kekawan sume...
ape tunggu agi??
jom komen cite ni(suke/tak)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

oh my god...nufa makin tua but alhamdulillah umo makin pjg.TQ Allah

Daisypath Happy Birthday tickers