HOT!!!

Saturday, June 25, 2011

beNarKah CinTa? 1


Cahaya matahari yang menusuk masuk melalui tingkap menyilaukan matanya. Fidz Asran menggeliat. Matanya dibuka sedikit. Bibirnya tidak habis-habis mengomel. Dia kembali menarik selimut menutupi seluruh tubuhnya.
“ Fidz, bangunlah.”
Fidz Asran membuka matanya sambil merengus. Tidak suka diganggu pada waktu2 sebegini. Dia memandang lelaki dihadapannya.
“ Apa?” soalnya geram. Saudara kembarnya hanya menggeleng.
“ Tu, kau tengok jam. Dah nak masuk pukul 12 ni.” Ujarnya sambil menunding jari ke arah jam yang tergantung didinding.
“ Alah baru 12 tengahari bukan 12 malam pun.” Ujarnya selamba.
“ Kau balik pukul berapa semalam? Pukul 12 kau masih belum balik lagi. Kau bernasib baik papa still kat oversea.” Leter saudara kembarnya lagi. Dia hanya diam. Malas mahu melayan.
“ Hah ni mesti tak solat subuhkan?” serkap abangnya. Fidz Asran hanya tersengih. Dia menolak selimut ke tepi dan mencapai tuala.
“ Ridz, bila papa nak balik sini?” soalnya.
“ Hari ni. Kenapa?” Ridz Airan memandang wajah kembarnya.
“ What?” Fidz Asran terlopong. Tuala tadi disangkut ke bahu.
“ Kenapa?”
“ Papa cakap nak balik hari selasa kan.”
Ridz Airan hanya menjungkitkan bahunya. Fida Asran hanya mengeluh. Terpaksalah dia membatalkan aktivitinya malam ini. Tanpa menunggu kata-kata daripada abangnya dia terus menuju ke arah bilik air. Dua puluh minit kemudian dia keluar. Ridz Airan masih lagi di situ.
“ Kau nak apa lagi?” soal Fidz Asran sambil menyarungkan pakaiannya. Ridz Airan tersengih. Pastilah ada hal yang diingininya. Dia sudah masak dengan perangai abang kembarnya itu.
“ Besok aku nak pinjam kereta ek. Kereta aku masih kat workshop lagi.” Pintanya.
“ Habis aku lak macam-mana?”
“ Kita pergilah dengan aku ke sekolah besok.” Ujar Ridz Airan.
“ Tak nak lah aku. kau tu pergi sekolah awal sangat. Erm, tak pelah aku naik motor ajelah.” Ujarnya lagi.
“ Macam ni lah adik abang. Hehehe.” Gurau Ridz Airan. Fidz Asran melemparkan tualanya kearah abangnya itu. Sempat pula dia mengelak. Abangnya hanya ketawa terkekek-kekek.


Keadaan Sekolah Menengah Sri Nian kelihatan begitu sesak dengan pelajar-pelajar yang hadir pada pagi itu. Ridz Asran membetulkan uniform yang berwarna biru muda yang dipakainya dengan kemas. dia melangkah dengan bergaya sambil bibinya melemparkan senyuman ke arah pelajar yang tersenyum kepadanya. Bukannya dia tidak tahu dia dan Fidz Asran adalah pasangan kembar yang paling popular di sekolahnya.
“ Ridz!!” laung satu suara. Langkahnya terhenti. Dia berpaling. Wajah manis Sarah dipandang.
“ Apa hal?” soalnya.
“ Petang ni jangan lupa mesyuarat awal tahun biro pengawas.” Ujar Sarah. Dia mengangguk. Bukannya dia tidak ingat akan hal itu. Sementelah dia adalah ketua pengawas di sekolahnya.
“ Ok. Thanks.” Ujarnya dan terus berlalu.
“ Ridz.” Panggil Sarah lagi. Dia berpaling.
“ Petang ni boleh tak Sarah tumpang Ridz balik? Ayah ada kerja so tak dapat nak ambil Sarah. Boleh?” pintanya.
“ Erm okeylah. Ah, Sarah ada nampak Fidz tak?” soalnya.
“ Entahlah tadi tak nampak pulak. Ada apa?”
“ Tak apalah kalau awak ada nampak dia suruh dia jumpa saya ye.” Ujarnya. Sarah mengangguk. Ridz Airan berlalu meninggalkan Sarah. Perempuan itu mengeluh. Dia akui Ridz Airan seorang lelaki yang cukup sempurna. Memiliki segalanya. Mana-mana perempuan yang mengenalinya pasti akan menyukainya. Salah seorangnya adalah dirinya. Sejak dulu lagi dia ada menaruh hati pada lelaki itu. Tetapi Ridz Airan seolah-olah tidak memahaminya. Walaupun Ridz Airan dan Fidz Asran memiliki raut wajah yang sama tetapi kedua-duanya memiliki personality yang berbeza. Ridz Airan bersikap lebih matang daripada Fidz Asran yang bersikap lebih agresif. Fidz Asran kadang-kadang suka mmenberontak. Selalu ponteng class dan tidak secerdik abangnya. Dulu lelaki itu tidak seperti itu. Dia pun tidak tahu apa yang telah membuatkan lelaki itu berubah sedemikian rupa.
************************************************************************
Fidz Asran memarkirkan motosikalnya. Dia melangkah selamba sambil menyeluk saku seluarnya. Rambutnya yang sedikit panjang sengaja dibiarkan berserabut. Asalkan Nampak bergaya dia sudah berpuas hati. Uniform putihnya juga dibiarkan berjuntai di luar seluar. Dia memang suka bergaya sebegini. Tidak suka terlalu terikat dengan peraturan.
Dia meneruskan langkahnya tanpa menghiraukan mata-mata yang memandangnya. Dia cukup meyampah dengan situasi ini. Macamlah dia orang yang dikehendaki polis sampaikan semua mata memandangnya. Ah, dia tidak menghiraukan itu semua. Lebih baik dia mendengar lagu daripada pemain muziknya. Tiba-tiba ada tangan menyentuh bahunya. Dia berpaling. Wajah pengawas yang termengah-mengah dipandangnya. ‘apa hal pulak budak ni berpeluh sampai macam ni?’ soalnya di dalam hati.
Dia menanggalkan earfonnya apabila dilihatnya Sarah seperti ingin berkata sesuatu.
“Fidz, saya panggil awak berpuluh kali tadi sampaikan terpaksa mengejar awak tau” marah gadis itu.
“Apa hal?” soalnya selamba.
“Ridz cari awak tadi. Dia nak jumpa awak.” Ujarnya dalam keadaan mengah.
“Erm.”
Hanya itu yang terkeluar dari bibirnya. Dia kembali memakai earfonnya dan meneruskan langkahnya tanpa mengucapkan apa-apa. Sarah terpinga-pinga.
“Macam tu je? Bukannya nak ucapkan terima kasih. Geramnya aku.” Dia mengetap bibir.
“Lansung tak macam abang dia.” Tambahnya sebelum berlalu.
Fidz Asran melilaukan matanya mencari abangnya. Sesekali dia mendengus apabila tidak ternampak kelibat abangnya itu. ‘Menyusahkan aku je pagi-pagi ni.’ bebelnya sendiri.
“Fidz.” Laung seseorang.
Ridz Airan menyentuh bahunya. Fidz Asran berpaling. Dia menyambut earphonenya.
“Hah ada pun kau. dari tadi lagi aku mencari kau.” marahnya kepada abangnya. Ridz Airan menggeleng-geleng.
“Bukan aku ke yang duk cari kau tadi?” ujarnya.
“Yerlah. Sarah cakap kau nak jumpa aku. Apahal?” soalnya selamba. Ridz Airan tidak terus menjawab. Dia memerhatika adiknya dari atas ke bawah.
“Aku tahu apa yang ada dalam kepala otak kau ni? please tolong janga nak berleter kat aku. Apa hal kau cari aku ni?”
“Fidz, kau ni boleh tak berubah sikit. At least bagilah muka kat aku. Akukan ketua pengawas kat sini. Kau pulak adik aku. Kau tengok pakaian kau, rambut kau. susah aku tau.” Ujar Ridz Airan tidak puas hati.
“Alah relakslah. Nanti aku tukar warna rambut aku ni. okey, bro?” potongnya.
“Color rambut kau tak menjadi masalah sebab tu warna asal rambut kau tapi aku nak kau potong sikit rambut kau ni.” nasihatnya serius. Fidz Asran mendengus. Macam-macamlah. Pagi-pagi nak berleter kat aku pulak.
“Okeylah. Hah, apa hal?” dia tidak mahu menimbulkan masalah kepada abangnya. Apa-apa pun Ridz Asran adalah ketua pengawas di sekolah ini. Dia harus menghormati lelali yang berda di hadapannya ini.
“Aku cuma nak pesan kat kau ni. nanti lepas sekolah balik awal sikit. Aku tak nak nak kau merewang macam semalam. Lagipun papa balik malam ni. aku tak nak dia bising-bising pulak.” Pesannya. Bukan dia tidak tahu agak susah untuk bertemu adiknya ini walaupun mereka satu sekolah. Lebih baik dia pesan awal-awal. Dia menatap jam tangannya. Hamper mencecah 9 pagi.
“Okey,setel bos.” Guraunya. Ridz Airan tersenyum. Sedegil-degil adiknya dia masih akan menurut kata-katanya. Fidz Asran seorang adik yang baik walaupun dia telah banyak berubah. Perangainya menjadi lebih agresif dan cepat memberontak. Dia tahu mengapa Fidz Asran menjadi begitu. Semuanya kerana peristiwa tiga tahun lepas.
“Okeylah Ridz aku cau dulu. Hah satu lagi jaga baik-baik kereta aku. Calar sikit siap kau aku kerjakan.” Gertak Fidz Asran. Ridz Airan hanya tersenyum. Dia tahu adiknya hanya bergurau.
************************************************************************
Bunyi kereta yang diparkir di hadapan rumah tidak langsung menggerakkan dirinya untuk mejenguk. Dia kembali menatap rancangan di kaca televisyen. Tepat jam 8 malam tetapi kelibat abangnya tidak lagi kelihatan. Padahal dia yang bersungguh bagi pesanan tadi.
“Assalamualaikum Fidz. Kenapa monyok je ni?” soal satu suara. Dia berpaling.
“Papa rupanya. Fidz ingatkan Ridz.” Fidz Asran menyalami papanya yang duduk di sebelahnya.
“Kenapa papa balik cepat sangat? Perempuan kat u.s tak cantik ke?” guraunya. Datuk azman ketawa kecil.
“Macam-macamlah Fidz ni. papa Cuma rindukan anak-anak apa je.” Ujar Datuk Azman sambil mengusap rambut anaknya.
“Ridz mana?” soal papanya tiba-tiba. Fidz Asran menjungkitkan bahunya. Tiba-tiba deringan telefon bergema. Fidz Asran bingkas mendapatkannya.
“Hah kau Ridz. Kau kat mana ni. papa dah sampai pun. Tadi punyalah sibuk bagi warning kat aku.” Marahnya tanpa sempat Riza Airan meneruskan kata-katanya.
“Aku ada hal sikit. Nanti aku baliklah. Okey, bye.” Talian terus diletakkan tanpa Fidz Asran sempat bertanya apa-apa.
“Ridz?” soal papanya. Dia mengangguk
“Dia ada hal sikit. Kejap lagi dia sampai.” Datuk Azman mengangguk. Dia tahu Ridz Airan tidak akan melencong ke tempat lain. Ridz Airan tidak seperti Fidz Asran yang sedikit nakal.
“Papa naik dululah Fidz. Papa penat.” Ujarnya. Fidz Asran mengangguk dia memandang tubuh papanya yang semakin menjauh. Tiba-tiba satu perasaan menyelinap ke dalam hatinya. ‘Kesian papa.’ Getus hatinya. ah, dia cuba menepis perasaan itu. dia tidak mahu lagi di buai perasaan yang sebegitu. Dia bukan lagi Fidz Asran yang dulu. Yang selalu lemah. Dia lebih rela menjadi sebegini asalkan hatinya tidak terluka lagi dengan pembohongan demi pembohongan yang sengaja direka untuk mengaburi matanya.

4 comments:

hai kekawan sume...
ape tunggu agi??
jom komen cite ni(suke/tak)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

oh my god...nufa makin tua but alhamdulillah umo makin pjg.TQ Allah

Daisypath Happy Birthday tickers